خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

کفش مخصوص کف پای صاف

 

کفش مخصوص کف پای صاف

شاید شما یا یکی از نزدیکانتان کف پای صاف داشته باشید و برایتان سوال شده باشد که چه کفشی مناسب کف پای صاف  است؟ کفش مخصوص کف پای صاف چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان به این سوالات پاسخ میدهد.
به کفش مخصوص کف پای صاف کفش کنترل حرکت یا موشن کنترل گفته میشود. زیرا هدف از پوشیدن این کفش ها کنترل چرخش پا و محدود کردن پرونیشن پا می باشد. اما کفش کنترل حرکت چه خصوصیاتی باید داشته باشد:

پایه داخلی پیشرفته (medial post): پایه داخلی در کفش، ویژگی طراحی شده برای حمایت بیشتر از قوس پا، به ویژه در سمت داخلی کفش مخصوص کف پای صاف است. اغلب در کفش‌های ورزشی برای کمک به کنترل بیش از حد پروناسیون استفاده می‌شود، یعنی زمانی که پا در حین راه رفتن یا دویدن بیش از حد به سمت داخل میچرخد. پایه داخلی معمولاً از موادی مستحکم و متراکم مانند فوم با چگالی دوگانه ساخته شده که باعث ثبات بیشتر کفش میشود و از حرکت بیش از حد پا به سمت داخل جلوگیری می‌کند. پایه داخلی در قسمت داخلی وسط کفی قرار گرفته و از پاشنه تا ناحیه قوس پا امتداد دارد تا حداکثر پشتیبانی را برای مقابله با بیش پرونیشن  فراهم کند.


حداکثر پشتیبانی و پایداری: کفش کنترل کننده حرکت طوری طراحی شده اند که بالاترین سطح پشتیبانی و پایداری را در بین انواع کفش های دویدن ارائه دهند. آنها برای کاهش خطر صدمات، مانند شین اسپلینت (درد جلوی ساق پا) و التهاب فاشیای کف پا، که می تواند در اثر پروناسیون شدید ایجاد شود، طراحی شده اند. هدف ایجاد یک پلت فرم پایدار و کنترل شده برای پا در طول چرخه راه رفتن است.

دوام بالا: کفش های مخصوص کف پای صاف ساختار مستحکم و سختی دارند که انعطاف حداقلی را در کفی میانی و خارجی دارند. این ساختار محکم به قدم زدن ثابت و کنترل شده کمک می کند.  با توجه به ویژگی های پشتیبانی و ساپورت کفش های کنترل حرکت نسبت به سایر انواع کفش های دویدن این کفش ها بادوام ترند تا توانند استرس و سایش اضافی ناشی از بیش پروناسیون پا را تحمل کنند.


طراحی سنگین تر: کفش های کنترل حرکت معمولاً در مقایسه با سایر دسته های کفش دویدن سنگین تر و حجیم تر هستند. این به دلیل مواد اضافی و ویژگی های پشتیبانی است که برای ایجاد یک پلت فرم پایدار استفاده می شود. در نتیجه ممکن است در طول دویدن احساس چابکی کمتری داشته باشید.


بالشتک و ضربه گیری حداقلی: کفش‌های مخصوص کف پای صاف معمولاً در مقایسه با کفش‌های دویدن خنثی یا کاشنینگ، ضربه گیری کمتری در قسمت کفی میانی دارند زیرا تمرکز اصلی کفش های موشن کنترل بر روی کنترل حرکت پا است تا انعطاف و قابلیت ضربه گیری. کفی میانی در کفش مخصوص کف پا با استحکام بیشتری طراحی میشود و بالشتک کفش به صورت هدفمند اغلب در نواحی پاشنه و پنجه قرار داده می‌شود. 


قابلیت تخصصی: کفش های کنترل حرکت برای افراد دارای کف پای صاف و کسانی که بیش از حد پروناسیون دارند توصیه می شود. این کفشها برای افراد با پاهای خنثی یا قوس بیش از حد مناسب نیستند، زیرا ویژگی های پایداری اضافی می تواند حرکت طبیعی این نوع پاها را مختل کند. کفش های کنترل حرکت اغلب با ارتز یا کفی های سفارشی سازگار هستند تا به افراد اجازه دهد علاوه بر رسیدگی به مشکلات خاص پا  از ویژگی های کنترل حرکت کفش بهره مند شوند.


اما به خصوصیات دیگری در مورد کفش مخصوص کف پای صاف بپردازیم که به کنترل حرکات پا کمک می کند:

کفش ساقدار: برای پشتیبانی و ثبات بیشتر پا کفش های ساقدار توصیه میشود، این کفش ها اغلب با کنترل بیشتر حرکات مچ پا برای افراد با کف پای صاف مناسبند.

کفش بند دار: استفاده از بند به محکم شدن پا در داخل کفش کمک می‌کند و از حرکت اضافی پا نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.


نگهدارنده پاشنه (هیل کانتر): نگهدارنده پاشنه قسمت پشتی کفش است که چهارچوب پاشنه کفش را تشکیل می‌دهد. در کفش‌ مخصوص کف پای صاف، هیل کانتر معمولاً سفت است تا حرکت پشت پا را به حداقل برساند و هم‌ راستا بودن پا را فراهم کند.

کفش پهن: کفش مخصوص کف پای صاف با کفی پهن‌تر طراحی شده است تا ثبات و پشتیبانی بیشتری را فراهم کند، این ویژگی برای افرادی که پاهای پهن‌تری دارند یا کسانی که به دنبال تعادل و کنترل حرکات پای بیشتر هستند، مفید است.


توجه به این نکته ضروری است که کفش های کنترل حرکت به طور خاص برای افرادی طراحی شده اند که دارای بیش پرونیشن شدید و مشکلات بیومکانیکی مرتبط هستند. اگر به دنبال کفش مخصوص کف پای صاف هستید، توصیه می شود با یک متخصص طب فیزیکی مشورت کنید که می تواند آنالیز راه رفتن را انجام دهد و به شما کمک کند مناسب ترین کفش را برای نیازهای منحصر به فرد خود انتخاب کنید.


 

همچنین بخوانید:

حرکات اصلاحی برای کف پای صاف
تاثیر حرکات اصلاحی در بهبود کف پای صاف

 

برای رزرو نوبت با دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده