خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

علل درد آرنج

 

علل درد آرنج
در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان به  بررسی علل مختلف درد آرنج می پردازد:

استفاده بیش از حد یا فشار مکرر: درگیر شدن در فعالیت هایی که نیاز به استفاده مکرر و تکراری از آرنج دارند، مانند بازی تنیس یا استفاده از رایانه می تواند منجر به ایجاد تاندونیت و التهاب تاندون های آرنج شود. دو تا از بیماری های شایع ناشی از استفاده بیش از حد آرنج در ورزشکاران به عنوان آرنج تنیس بازان (درد خارج آرنج) و آرنج گلف بازان (درد داخل آرنج) شناخته میشود.

آسیب یا ضربه: ضربه مستقیم، افتادن یا آسیب به آرنج می تواند باعث درد، کبودی و گاهی شکستگی و دررفتگی آرنج شود.

آرتریت: شرایطی مانند استئوآرتریت (ساییدگی غضروف مفصل) یا آرتریت روماتوئید ( اختلال التهابی) می تواند باعث التهاب و در نتیجه منجر به درد و سفتی آرنج شود.

رگ به رگ شدن و کشیدگی: کشیدگی یا پارگی رباط ها در اثر فعالیت های ورزشی و یا بلند کردن جسم سنگین میتواند باعث درد آرنج شود‌.

درد ارجاعی: گاهی اوقات، درد از نواحی دیگر مانند گردن یا شانه به دلیل شبکه پیچیده اعصاب می تواند باعث درد آرنج شود.

عفونت یا نقرس: اگرچه کمتر شایع است، اما عفونت های داخل مفصل یا بیماری هایی مانند نقرس (نوعی آرتریت ناشی از تجمع اسید اوریک)  می تواند منجر به درد آرنج شود.
 

سندرم تونل کوبیتال: این عارضه زمانی رخ می دهد که عصب اولنار که از طریق تونل کوبیتال (کانالی در سمت داخلی آرنج) می گذرد، فشرده یا تحریک شده و منجر به درد و بی حسی در آرنج و دست شود.

سندرم تونل رادیال: فشرده شدن یا تحریک عصب رادیال در حین عبور از تونل رادیال که در نتیجه باعث درد در قسمت خارجی آرنج و ساعد می شود.

بورسیت اوله کرانون: التهاب بورس واقع در نوک آرنج که اغلب در اثر ضربه یا عفونت ایجاد می شود و منجر به تورم و درد آرنج می شود.
 



سندرم های گیرافتادگی عصبی: اعصاب مختلف می توانند در آرنج و اطراف آن گیر کرده، فشرده شوند و باعث درد شوند. به عنوان مثال می توان به سندرم پروناتور ترس و سندرم عصب بین استخوانی خلفی اشاره کرد.

شکستگی استرسی: استفاده بیش از حد یا فشار مکرر روی استخوان های آرنج، به ویژه در ورزشکاران پرتابی، می تواند منجر به شکستگی های استرسی و درد موضعی شود.

تومورها: اگرچه نادر است، تومورهای آرنج می توانند باعث درد و ناراحتی این ناحیه شوند.

عدم تعادل عضلانی: عضلات ضعیف یا نامتعادل اطراف آرنج می تواند بر ثبات مفصل تأثیر گذاشته و منجر به درد در حین حرکت شود.

بیماری های سیستمیک: برخی از بیماری های سیستمیک مانند لوپوس یا بیماری لایم می توانند با درد مفاصل، از جمله آرنج، تظاهر کند.

به یاد داشته باشید که علل خاص درد آرنج می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر درد آرنجتان مداوم یا شدید است ضروریست که با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای ارزیابی جامع و درمان مناسب مشاوره نمایید.

جهت رزرو نوبت با دکتر ارغوان مختاریان برای معاینه و درمان درد های آرنج با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده