خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درد رشد کودکان

 

درد رشد کودکان 

شاید برای شما پیش آمده باشد که کودکتان به خاطر درد ساقهایش بی قراری کرده یا اگر عضلات پایش را ماساژ ندهید، خوابش نبرد، شاید به خاطر درد شبانه پاهای کودکتان به پزشک مراجعه کرده باشید یا در منابع اینترنتی در مورد علل درد پای کودکان جستجو کرده باشید. در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان یکی از علل شایع درد پای کودکان را بررسی می کند.


درد رشد چیست؟
درد رشد دردی است که در دوران کودکی بسیار متداول می باشد. این درد شامل دردهای خفیف و جزئی عضلانی اسکلتی است که به طور مکرر رخ میدهد. کودک عموما این درد را در پاهایش و اغلب بعد از ظهر یا شب احساس می کند که می تواند باعث نگرانی کودک و والدینش شود.
 
ویژگیهای درد رشد

مکان درد: معمول ترین نواحی که درگیر درد رشد می شوند عبارتند از ران، ساق و پشت زانوها. اگرچه این درد ممکن است در دیگر نواحی هم ایجاد شود.
 
زمان بروز درد: دردهای رشد اغلب بعد از یک فعالیت روزانه و معمولا در اواخر بعد از ظهر، اوایل شب یا در طی شب رخ می دهند. زمان بروز درد رشد می تواند آن را از دردهایی که مربوط به بیماری های دیگر است، متمایز کند.
 
شدت درد: با اینکه درد رشد ممکن است آزار دهنده باشد، اما معمولا آنقدر شدید نیست که مانع از انجام فعالیتهای روزمره فرزندتان شود.
 
تناوب دردهای رشد: دردهای رشد دائمی نیستند و گاهی عود می کنند و سپس درد برای مدتی ساکت می شود. کودک ممکن استک کودک شما درد رشد را چندین شب پشت سر هم تجربه کند و سپس چندین شب متوالی دردی نداشته باشد.
 
علتهای احتمالی درد رشد

 علت دقیق دردهای رشد مشخص نمی باشد، اما چند نظریه در این باره وجود دارد از جمله:

خستگی ماهیچه: برخی باور دارند که استفاده زیاد از ماهیچه ها در طی روز و خستگی آنها می تواند منجر به بروز درد طی شب شود.
رشد استخوان: رشد سریع استخوان ها طی دوران کودکی ممکن است روی ماهیچه های کودک فشار ایجاد کند و منجر به درد در همان ناحیه شود.
ژنتیک: سابقه ی وجود درد رشد در خانواده ممکن است احتمال تجربه ی درد رشد را در کودک افزایش دهد.
 
چه زمانی برای مشورت به پزشک مراجعه کنیم

دردهای رشد معمولا بی خطر هستند و در حالیکه کودک بزرگ تر می شود این دردها خود به خود برطرف می شوند. اگرچه در موارد زیر ضروری است تا با متخصص مراقبت های پزشکی مشورت کنید:

-درد شدید، مداوم یا دردی که با نشانه های دیگری مانند تب، تورم، درد مفصل و لنگیدن همراه باشد.
-دردی که توانایی کودک را در انجام فعالیتهای روزانه تحت تاثیر قرار دهد و بر اجرای این فعالیتها به طرز چشمگیری تاثیر بگذارد.
-اگر نگران هستید که درد موجود ارتباطی با درد رشد ندارد.
 
درمان درد رشد
اغلب اوقات درد رشد را در منزل با روشهای زیر می توان مدیریت و کنترل کرد:

ماساژ دادن: وقتی فرزندتان درد رشد را تجربه می کند، ماهیچه های پایی که درد در آن عود می کند را به آرامی ماساژ دهید. ضربه های آرام و متوالی روی ماهیچه ی منقبض شده بزنید تا به رفع انقباض و شل شدن ماهیچه ها کمک کند. شما همچنین می توانید حین ماساژ دادن از کمی روغن ماساژ مثلا سیاهدانه استفاده کنید تا اثربخشی بیشتر شود.
 
حمام گرم: برای آزاد شدن گرفتگی ماهیچه پا، حمام گرم می تواند معجزه کند. وان حمام را با آب نسبتا گرم پر کنید و اجازه دهید تا فرزندتان در آن غوطه ور شود.

ورزش های کششی:  فرزندتان را تشویق کنید تا ورزش های کششی ملایمی را برای ساق و ران ها انجام دهد. ورزش های کششی ساده ای مانند لمس انگشتان پا در حالی که نشسته و پاهایش را دراز کرده یا کشیدن زانوها به داخل سینه در حالی که روی زمین دراز کشیده است می تواند برای کاهش شدت درد رشد پاها کمک کننده باشد.
 

 



استفاده از مسکن: تحت نظر پزشک میتوانید از مسکن هایی مانند استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید.

استفاده از گرما: از کمپرس گرم یا کیسه ی برقی برای ناحیه ای که درد دارد، استفاده کنید بدین ترتیب جریان خون در آن قسمت افزایش می یابد که باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و تسکین درد می شود. مطمئن شوید که دما مناسب است و برای اجتناب از سوختگی هرگز از دمای بسیار بالا استفاده نکنید.

انجام عادت های سلامت محور مرتبط با خواب: خواب مناسب برای کودکان بسیار مهم و حیاتی می باشد. با برقراری یک برنامه ی منظم و یک روتین مناسب برای زمان خواب می توانید به کاهش تناوب و شدت درد رشد کمک کنید.

نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی برای سلامت ماهیچه ها ضروری است. کودکان را ترغیب کنید تا در طی روز به میزان کافی آب بنوشند تا از انقباض و درد ماهیچه ها جلوگیری کند.

رختخواب راحت: مطمئن شوید که رختخواب و تشک فرزندتان به میزان مناسبی راحت است. رختخواب راحت می تواند در طی شب درد را به حداقل برساند.

کفش: مطمئن شوید که فرزندتان در طی روز کفشهایی با سایز مناسب و بسیار راحت می پوشد. کفشهایی که راحت نباشند و یا سایز آنها درست نباشد می تواند به تشدید درد پا کمک کند.
 

همچنین بخوانید: عوارض کفش تنگ و نامناسب
 

بسیار مهم است که فراموش نکنید با اینکه درد رشد ممکن است آزار دهنده باشند اما آنها بخشی متداول و بی خطر از رشد در دوران کودکی است. اگر نگران هستید جهت اطمینان به متخصص اطفال یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با دکتر ارغوان مختاریان میتوانید با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده