خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مزایا و معایب طناب زدن

 

مزایا و معایب طناب زدن

طناب زدن یک ورزش محبوب و موثر برای سلامتی و کاهش وزن است. اما شاید برای شما هم این سوال ها پیش آمده باشد، آیا طناب زدن برای پوکی استخوان مفید است؟ آیا طناب زدن برای زانو مضر است؟ آیا طناب زدن باعث افتادگی رحم خانم ها می شود؟ در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان مزایا و معایب طناب زدن  را بررسی میکند.

 مزایای طناب زدن:
 
1. افزایش سازگاری قلبی و عروقی: طناب زدن یک تمرین قلبی عروقی عالی است که ضربان قلب شما را بالا می‌برد و آمادگی قلبی عروقی و استقامت شما را بهبود می‌بخشد.
 
2. سوزاندن کالری: طناب‌ زدن ورزشی با جنب و جوش بالا است که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی میزان قابل توجهی کالری می‌سوزاند و به مدیریت وزن کمک می‌کند.
 
 3. بهبود هماهنگی: طناب زدن به هماهنگی میان دست ها و پاهای شما نیاز دارد که این امر به تقویت کلی مهارت‌های حرکتی و نیز تعادل شما کمک می‌کند.
 
4. تراکم استخوان: طناب زدن می‌تواند به بهبود تراکم استخوان‌ها کمک کند و به طور بالقوه خطر پوکی استخوان را کاهش دهد.
 
5. درگیری عضلانی: این ورزش چندین گروه عضلانی از جمله ساق پا، چهارسر ران، همسترینگ، عضلات شانه‌ و همچنین مرکز ثقل بدن را درگیر کرده و به تقویت این نواحی کمک می‌کند.
 
6. قابل حمل بودن: طناب یکی از اجزای قابل حمل تجهیزات ورزشی است که آن را برای تمرینات خانگی یا مسافرت به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.
 
7. بازدهی موثر زمانی:
طناب زدن یک تمرین ورزشی بسیار کارآمد را در مدت زمان کوتاهی فراهم کرده و آن را برای افرادی که برنامه کاری شلوغی دارند، به یک ورزش ایده‌آل تبدیل می‌کند.

 
 معایب طناب زدن:
 
1. آسیب مفاصل: طناب زدن، به خصوص اگر روی سطوح سخت یا با فرم نامناسب انجام شود، می‌تواند به زانوها، مچ پا و باسن فشار وارد کند. این امر می‌تواند منجر به ناراحتی یا آسیب مفاصل شود؛ بنابراین پوشیدن کفش های مناسب و حفظ تکنیک صحیح بسیار اهمیت دارد.
 
2. آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد:
تعداد جلسات طناب‌زنی که بیش از حد مجاز باشد و یا با شدت بالا و بدون استراحت مناسب انجام شود، می‌تواند منجر به آسیب‌هایی از جمله تاندونیت آشیل و خارپاشنه شود. ضروری است که به تدریج شدت تمرینات خود را افزایش دهید تا فرصت بهبودی را برای بدن خود فراهم کنید.
 
3. کشیدگی عضلانی: طناب زدن گروه‌های عضلانی متعددی را درگیر می‌کند. فعالیت بیش از حد یا فرم نامناسب تمرین می‌تواند منجر به ایجاد کشیدگی یا درد عضلانی به ویژه در ساق پا و عضلات شانه‌ها شود.
 
4. تاثیر بر تنفس:
طناب زدن یک تمرین هوازی است که می‌تواند برای مبتدیان نفس‌گیر باشد. این ورزش ممکن است در ابتدا منجر به تنگی نفس شود، اما با تمرین منظم آمادگی قلبی عروقی افراد بهبود می‌یابد.
 
5. سرگیجه یا حالت تهوع: برخی از افراد ممکن است هنگام شروع طناب‌زنی دچار سرگیجه یا حالت تهوع شوند. مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات نوشیده‌اید و در صورت نیاز استراحت کنید.
 
6. زمین خوردن: همانطور که می‌دانید طناب زدن نیاز به هماهنگی و تعادل دارد. بنابراین در غیاب این توانایی‌ها، خطر سکندری خوردن و سقوط برای افراد وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز جراحت‌های مختلف شود. تمرینات خود را به آرامی شروع کنید و مطمئن شوید که در یک فضای امن و صاف تمرین می‌کنید.
 
7. فشار بر کف لگن:
فعالیت‌های پر فشار مانند طناب زدن می‌تواند بر عضلات کف لگن فشار وارد کند. این امر ممکن است برای افرادی که از مشکلات کف لگن رنج می‌برند (مانند زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند) نگران کننده باشد. در افرادی که افتادگی رحم و مثانه دارند طناب زدن میتواند باعث تشدید مشکلات شود.

 


طناب زدن، مانند هر شکل دیگری از ورزش، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد؛ به خصوص کسانی که دارای شرایط خاص پزشکی یا محدودیت های فیزیکی هستند. در اینجا به برخی از موارد ممنوعیت طناب‌زدن و یا موقعیت‌هایی که مستلزم رعایت جوانب احیاط از جانب شما هستند، اشاره می‌کنیم:

ممنوعیت های طناب زدن
 
1. مشکلات مفصلی: افرادی که مشکلات مفصلی شدید دارند (مانند آرتریت پیشرفته یا تعویض مفصل) باید قبل از اقدام به طناب زدن با یک پزشک متخصص طب فیزیکی مشورت کنند. پریدن می‌تواند درد مفاصل خصوصا زانوها را تشدید کند یا باعث ایجاد آسیب شود.
 
2. جراحی اخیر: اگر اخیراً جراحی انجام داده‌اید - به ویژه در اندام تحتانی - طناب زدن در دوران نقاهت توصیه نمیشود. حتما توصیه‌های جراح خود در خصوص چگونگی انجام تمرینات ورزشی را جدی بگیرید.
 
3. بیماری‌های قلبی: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شدید (مانند فشار خون کنترل نشده، نارسایی قلبی و یا جراحی اخیر قلب) باید قبل از انجام تمرین‌هایی که نیازمند جنب و جوش بالا هستند - مانند طناب زدن - به دنبال دریافت مشاوره پزشکی باشند.

 

4. مشکلات تعادلی یا هماهنگی: افرادی که مشکلات تعادلی یا هماهنگی قابل توجهی دارند ممکن است حین طناب‌زنی، بیشتر از سایرین مستعد از دست دادن تعادل و زمین خوردن باشند. این افراد می‌بایست تمرینات سبک‌تری که خطرات کمتری نیز به دنبال دارند را در نظر داشته باشند.

 
5. بارداری: در حالی که ورزش‌های سبک تا متوسط اغلب در دوران بارداری توصیه می‌شود، طناب زدن می‌تواند بر عضلات کف لگن و شکم فشار وارد کند. افراد باردار باید برای دریافت توصیه‌های ورزشی ایمن با پزشک خود مشورت کنند.
 
6. پوکی استخوان: افراد مبتلا به پوکی استخوان (بیماری‌ای که دارای علائمی نظیر استخوان‌های ضعیف و شکننده است)، باید از فعالیت‌هایی مانند طناب زدن پرهیز کنند؛ زیرا این فعالیت ورزشی می‌تواند خطر شکستگی استخوان را در این افراد افزایش دهد.
 
7. مشکلات تنفسی: افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی شدید مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند، ممکن است به دلیل افزایش فشار روی سیستم تنفسی، در طناب زدن با شدت‌های بالا با مشکل مواجه شوند.
 
8. آسیب‌های اخیر: اگر اخیراً آسیب یا کشیدگی در عضلات خود - به ویژه در اندام‌های تحتانی - تجربه کرده‌اید، مهم است که زمان کافی را جهت بهبودی بدن خود در نظر بگیرید و قبل از شروع مجدد طناب زدن با یک پزشک متخصص طب فیزیکی مشاوره کنید.
 
9. چاقی: افرادی که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند ممکن است متوجه شوند که طناب زدن فشار زیادی بر مفاصل آن‌ها وارد می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است توصیه شود که فعالیت خود را با تمرینات سبک شروع کنید و به تدریج به سمت فعالیت‌های شدیدتر پیش بروید.
 
10. دارو یا شرایط خاص پزشکی: برخی داروها یا شرایط خاص پزشکی می‌توانند بر توانایی شما جهت انجام ورزش به شیوه ایمن تأثیر بگذارند. همواره با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا طناب زدن برای شرایط خاص شما مناسب است یا خیر.
 

در اینجا مزایا و معایب طناب زدن را همچنین موارد ممنوعیت طناب زدن را بررسی کردیم. در نظر داشته باشید که همواره ایمنی خود را در اولویت قرار دهید و به نشانه‌های بدن خود توجه کنید. اگر مطمئن نیستید که طناب زدن برای شما مناسب است یا خیر، با یک پزشک متخصص طب فیزیکی مشورت کنید تا راهنمایی‌های شخصی‌سازی شده را بر اساس سطح سلامت و تناسب اندام شما ارائه کند. پزشکان ممکن است تمرینات جایگزینی به جای طناب زدن به شما توصیه کنند که برای سطح نیازهایتان ایمن‌تر و مناسب‌تر باشد.

جهت رزرو نوبت با دکتر ارغوان مختاریان میتوانید با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده