خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

چهار راهکار ساده برای درمان گرفتگی عضلات

 

چهار راهکار ساده برای درمان گرفتگی عضلات

درمان گرفتگی عضلات شامل ترکیبی از تعدیل رژیم غذایی، مصرف کافی مایعات، اصلاح سبک زندگی و استفاده از مکمل‌ها است. در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان با مروری دقیق‌تر بر جنبه‌های مختلف نحوه برخورد با گرفتگی عضلات، چهار راهکار ساده برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات به شما ارایه می دهد:
 
تعدیل رژیم غذایی:
 روی یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی‌های سالم است تمرکز کنید تا از عملکرد عضلات حمایت کرده و گرفتگی عضلات را کاهش  دهید.

 از مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند موز، آووکادو و اسفناج استفاده کنید.

 از منابع منیزیم مانند آجیل، مغزها و سبزیجات با برگ‌های تیره استفاده کنید.


 از مواد غذایی غنی از کلسیم مانند لبنیات، شیرهای گیاهی غنی شده، سبزیجات برگدار مانند بروکلی، انجیر، بادام و ماهی سالمون استفاده کنید.

 مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین‌های ضروری از جمله ویتامین D،  E و گروه B را دریافت می‌کنید. قبل از شروع هر مکملی با پزشکتان مشورت کنید تا با ارزیابی نیازهای غذایی شما، در صورت لزوم مکمل‌های مناسب شرایط شما برای کاهش گرفتگی عضلات را توصیه  کنند.


 


مصرف کافی مایعات و تعادل الکترولیت ها:
 نوشیدن مایعات برای جلوگیری از گرفتگی عضلات ضروری است. الکترولیت ها از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم  نقش کلیدی در انقباض عضلات دارند.

مصرف مایعات خود را به ویژه در هوای گرم یا زمانی که مشغول فعالیت بدنی هستید، کنترل کنید. به جای مصرف یکباره مقادیر زیاد آب برای حفظ تعادل آب و الکترولیت ها سعی کنید به طور مداوم در طول روز آب بنوشید.


نوشیدنی‌های آبرسان مانند آب نارگیل و نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت می‌توانند به ویژه پس از ورزش یا تعریق، به جبران سطح الکترولیت‌ها کمک کنند. همچنین استفاده از مواد پر آب مانند هندوانه، خیار و دمنوش های گیاهی در طول روز کمک کننده است.

 
 اصلاح سبک زندگی:
 جهت جلوگیری از سفتی و گرفتگی عضلات تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری را به طور منظم انجام دهید. ماساژ و کشش ملایم می‌تواند به آرامش عضلات و بهبود گردش خون کمک کند و خطر گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

 قبل از فعالیت بدنی به درستی گرم کنید تا عضلات خود را برای کشش آماده کنید.

از اعمال بیش از حد فشار و افزایش ناگهانی شدت حرکات در حین ورزش خودداری کنید.

 به عضلات خود زمان کافی جهت ریکاوری پس از ورزش بدهید تا از استفاده بیش از حد از عضلات و گرفتگی ناشی از خستگی جلوگیری کنید.


 حفظ وزن در محدوده نرمال:
 حفظ وزن در محدوده طبیعی خود می‌تواند فشار وارد بر روی ماهیچه‌ها و مفاصل شما را کاهش دهد و به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک کند.

 برای پیاده روی و ورزش کفش با ساختار و کفی مناسب استفاده کنید تا فشار کمتری به مفاصل و عضلاتتان وارد شود.
برای انتخاب کفش مناسب اینجا را بخوانید.


به یاد داشته باشید که باید به هر وضعیت پزشکی و بیماری زمینه ای که ممکن است به گرفتگی عضلانی منجر شود، رسیدگی کنید. اگر گرفتگی شدید یا مداوم را در عضلات خود تجربه می‌کنید، برای ارزیابی کامل، درمان و پیشگیری موثر از گرفتگی عضلات، با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنید.

 

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده