خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

بهترین و قویترین مسکن درد

 

بهترین و قویترین مسکن چه دارویی است؟
بهترین مسکن برای شما دارویی است که پزشک شما بعد از گرفتن شرح حال و معاینه کامل‌ و در نظر گرفتن شرایط ویژه شما برایتان نسخه میکند. بنابراین زمانی که در گوگل سرچ میکنید بهترین مسکن یا از دوست و همسایه میخواهید که بهترین و قوی ترین مسکن را به شما معرفی کنند، ممکن است شروع به مصرف داروهایی بکنید که نه برای شما مناسب است و نه موثر. بسیاری از بیماران با مصرف اشتباه مسکن دچار عوارض جبران ناپذیر و تداخل دارویی می شوند.

در اینجا دکتر ارغوان مختاریان متخصص طب فیزیکی اصفهان فاکتورهایی که در انتخاب بهترین مسکن دخیل هستند را بررسی میکند:

نوع و علت درد: مسکن های مختلف گیرنده های درد و مکانیسم های متفاوتی‌ دارند. به عنوان مثال استامینوفن برای سردرد و تب موثر است در حالی که دیکلوفناک برای شرایط التهابی مانند آرتریت موثرتر می باشد.

شدت درد: مسکن ها اغلب برای شدت درد خفیف، متوسط ​​یا قوی طبقه بندی می شوند. درد خفیف ممکن است با دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن کنترل شود، در حالی که درد شدید به داروهای قوی و اختصاصی نیاز دارد.

سابقه پزشکی: در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص مانند مشکلات قلبی، گوارشی، کلیوی یا کبدی و همچنین در صورت داشتن آلرژی دارویی و یا مواد غذایی حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

سن: سن در مدیریت درد حایز اهمیت است. برخی از مسکن ها به دلیل تفاوت در متابولیسم و ​​عوارض جانبی احتمالی ممکن است برای کودکان یا افراد مسن مناسب نباشند.

بارداری و شیردهی: بارداری و شیردهی می تواند انتخاب مسکن را محدود کند. بسیاری از داروها می توانند روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارند یا در شیر ترشح شوند و به طور بالقوه به کودک آسیب برسانند. 

تداخل با سایر داروها: هر دارو یا مکمل دیگری را که مصرف می کنید به پزشکتان اطلاع دهید. برخی مسکن‌ها می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند، اثربخشی آنها را کاهش دهند یا باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب شوند. 

مدت زمان استفاده: بر اساس اینکه چه مدت به مسکن نیاز دارید، انتخاب دارو متفاوت است. درد حاد ممکن است  رویکردی متفاوت از مدیریت درد مزمن داشته باشد. استفاده طولانی مدت از برخی مسکن ها ممکن است نیاز به نظارت برای کنترل عوارض جانبی داشته باشد.

عوارض جانبی: عوارض جانبی احتمالی مسکنها را باید بدانید. به عنوان مثال داروهای گروه NSAID  مثل دیکلوفناک می توانند پوشش معده را تحریک و منجر به زخم یا خونریزی شوند. پزشک شما بر اساس شرایط جسمانی شما بهترین مسکن با کمترین عارضه جانبی را انتخاب میکند.

خطر وابستگی: در مصرف مسکن های مخدر احتیاط کنید. آنها خطر وابستگی قابل توجهی را به همراه دارند و فقط باید طبق تجویز و برای کوتاه ترین مدت زمان مورد استفاده قرار گیرند.

وزن: دوز بسیاری از داروها بر اساس وزن بدن به صورت mg/ kg تنظیم میشود. پزشک شما میتواند بر اساس وزن شما دوز بی خطر و موثر داروی شما را تعیین کند.

هزینه و برند: ایجاد تعادل بین اثربخشی و مقرون به صرفه بودن ضروری است. بسیاری از داروها توسط شرکت های مختلف با اسامی متنوع تجاری تولید میشوند. داروها یک نام مشخص ژنریک پزشکی دارند ولی میتوانند چندین اسم تجاری داشته باشند. برای مثال داروی دیکلوفناک با نام های تجاری آلفن، ولتارن و لوفدیک به فروش می رسد و این تنوع اسامی ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. داروهای با نام تجاری ممکن است گران تر از نسخه های عمومی باشند.

به صورت خلاصه بهترین مسکن، دارویی است که بیشترین اثربخشی، کمترین عارضه و کمترین تداخل دارویی را داشته باشد. بنابر این به جای سرچ کردن بهترین مسکن ، قرص مسکن سریع درد استخوان، قرص مسکن فوری درد عضلات، قویترین مسکن در منابع نه چندان معتبر به پزشک مراجعه کنید.

 

شما می توانید برای رزرو نوبت با دکتر ارغوان مختاریان جهت درمان دردهای عضلانی و اسکلتی با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.

 

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده