خدمات باغبان

​​​​​​​ دکتر ارغوان مختاریان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

برای بیماری های عضلانی اسکلتی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

 

برای بیماری های عضلانی اسکلتی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که برای مشکلات عضلانی اسکلتی چه موقع باید به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و چه موقع به پزشک متخصص اورتوپدی مراجعه کرد. در اینجا به تفاوت های بین دو رشته تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی می پردازیم:

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
محدوده فعالیت:
متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی پزشکانی هستند که بر بهبود توانایی های عملکردی، تحرک و کیفیت کلی زندگی بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی، عضلانی، عصبی و اختلالات عملکردی تمرکز می کنند. آنها بر درمان ها و مداخلات غیر جراحی تاکید دارند.

رویکرد درمانی:
متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی رویکردی جامع و چند رشته ای برای درمان دارند. آنها از ترکیبی از درمان‌ها، تمرین‌ها، داروها، تزریق‌ها و وسایل کمکی برای مدیریت درد، بازیابی عملکرد و افزایش توانایی‌های بیماران برای انجام فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کنند.

اپروچ درمانی:
 متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی طیف متنوعی از شرایط را درمان می کنند، از جمله اما نه محدود به:
- آسیب های اسکلتی عضلانی مانند شکستگی، کشیدگی و رگ به رگ شدن.

- اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آسیب های نخاعی و آسیب های مغزی.

- شرایط درد مزمن مانند کمردرد، نوروپاتی و فیبرومیالژیا.

- آسیب های ورزشی و آسیب های شغلی.

- آرتریت و سایر بیماری های دژنراتیو مفاصل.

همکاری:
متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی اغلب با فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران، گفتاردرمانگران، روانشناسان و سایر متخصصان همکاری نزدیک دارند تا رویکردی جامع برای مراقبت از بیمار ارائه دهند.

تمرکز غیر جراحی:
یکی از ویژگی های تعیین کننده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تاکید بر درمان های غیر جراحی است. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی مداخلات محافظه کارانه را برای مدیریت شرایط بررسی می کنند و اگر از نظر پزشکی لازم نباشد از جراحی اجتناب می کنند.

متخصص ارتوپدی
محدوده فعالیت:
 متخصصان ارتوپدی یا جراحان ارتوپد، پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان جراحی و غیر جراحی بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارند.

اپروچ درمانی:
- متخصصان ارتوپدی طیفی از گزینه های درمانی را ارائه می دهند که شامل روش های جراحی و مداخلات غیرجراحی می شود.

 متخصصان ارتوپدی در درجه اول بر بیماری هایی که استخوان، مفاصل، ماهیچه، رباط، تاندون و ستون فقرات را درگیر می کند تمرکز میکنند؛ مانند:
- شکستگی و دررفتگی.
- آرتریت و ساییدگی مفاصل.
- آسیب های ورزشی و پارگی رباط.
- ترومای ارتوپدی
- بیماری های اسکلتی عضلانی مادرزادی.

 

آنها روش های جراحی مختلفی از جمله تعویض مفصل، جراحی ستون فقرات و ترمیم شکستگی را انجام می دهند.

همکاری:
 متخصصان ارتوپدی با فیزیوتراپیست ها، متخصصان توانبخشی و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به ویژه در توانبخشی پس از جراحی همکاری می کنند.

به طور خلاصه، در حالی که هم متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی و هم متخصصان ارتوپدی در درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی تخصص دارند، رویکردهای اولیه و حوزه‌های تمرکز آنها متفاوت است. در صورتی که شما به درمان غیر جراحی نیاز دارید ارجح است که به متخصص طب فیزیکی مراجعه  و در صورت نیاز به جراحی به متخصص اورتوپد مراجعه نمایید.

در اینجا می توانید لیستی از بهترین متخصص های طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان را مشاهده فرمایید.

جهت رزرو نوبت درمان غیرجراحی با روش های نوین طب فیزیکی و به روز ترین و پیشرفته ترین مدالیته های توانبخشی در کلینیک دکتر ارغوان مختاریان  با شماره 09134338830 تماس حاصل فرمایید.


 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده